Acest site este un atelier literar deschis oricărui scriitor, amator sau profesionist. Reveniți în câteva zile pentru mai multe informații.

Conținut disponibil în format RSS/XML și varianta wap

Drumul către literatură

Literatura contemporana este ca o harta. Vasta, surprinzatoare si în continua miscare, trebuie sa fie explorata cu grija si atentie, tinând cont de anumite reguli.

Noi va propunem sa ne suim la bordul celei mai noi ambarcatiuni marca "agonia.ro": www.proza.ro. Sa pornim asadar sa exploram si sa construim împreuna harta aceasta. Nu va fi o calatorie usoara, însa cele întâlnite nu va vor face sa regretati ca ati parasit fotoliul confortabil din sufragerie si ati acordat vacanta (pe termen nelimitat) televizorului.
Pe aceasta "harta", de voi depinde stabilirea unor noi puncte de reper. În functie de ele, noii-veniti vor sti sa se orienteze mai usor.

Iar daca nu, puteti porni din nou la drum, catre urmatoarea aventura. În definitiv, ca sa parafrazam o expresie celebra, LITERATURA E O CALATORIE, NU O DESTINATIE. Continuarea calatoriei depinde de aceia care o întreprind. Noi speram sa fiti în numar cât mai mare.

Despre interioarele ?i exterioarele descrierii

de Nincu Mircea

Pe interior suntem cu totul altfel alc?tui?i decât suntem în formele prin care ne oglindim lumii. Ba, mai mult decât atât, pe interior, ne permitem s? ne privim ?i altfel decât ne v?d privirile celorlal?i. În interior purt?m un altfel de spa?iu ?i de timp. ?i, cu toate acestea, în interiorul acesta, unde limitele ?i orizonturile sunt definite de propria noastr? voin??, nu ne putem exprima liber, echitabil ?i onest decât dac? avem cui s? ne raport?m. Decât dac? ne articul?m unei prezen?e prin intermediul c?reia ne întindem din propriul sine înafara noastr?. Este o remarc? ce pune în lumin? importan?a rolului pe care îl au modelul, arhetipul, fundamentul ?i principiul în exprimarea ?i alc?tuirea fiin?ei umane.
De aceea, a vorbi despre cineva, cred eu, înseamn? mai mult a descrie decât a exprima ceva. În acest caz, limbajul este un fel de penel pe care imaginatorul îl întinge în nuan?e ?i culori de alambicate cuvinte spre a desena pe pânza lumii, între umbre indispensabile ?i lumini iluzorii, spa?ii izbucnite din propriile adâncuri cu care s? umple de prezen?? existen?a.
În acest context, a portretiza fiin?a cuiva, ca ?i a propriei reflec?ii, este un act reproductiv. Este un act de red?ruire a formelor ?i culorilor, realizat dup? imaginea imaginat? a modelului fundamental ce pune în lumin? rela?ia dintre sine ?i cel?lalt. Ca atare, a spune ceva despre cineva, cu atât mai mult despre o persoan? pre?uit?, presupune descifrarea unei intimit??i, adic? o complex? p?trundere în interior. A?adar reprezentarea, desenarea, structurarea, imaginarea chipului unei persoane necesit? identificarea nucleului ei. A esen?ei din care îi izbucne?te, ca din gura unui izvor apa, imaginea primordial?. Fenomenologizarea care surprinde ?i satureaz? ceea ce scap? tuturor reprezent?rilor imediate.
Desprinderea modului în care bucata de cer pe care o v?d în cel?lalt s-a înseminat în materie este un proces ce necesit? un exerci?iu îndelung repetat. O înd?ltuire a imaginii ca lucrarea unui sculptor în piatr?. O matematic? ce are nevoie de formule ?i defini?ii f?r? de care, de?i nu prin acestea poate fi prezentat? fiin?a imaginii sale în general, ofer? prezen?ei oportunitatea de a se afirma, umbrit? ?i iluminat? concomitent, a?a cum r?sare din r?d?cinile nesfâr?ite ale reprezent?rilor ?i reflec?iilor imaginarului imediat.
A scrie despre model necesit? abilit??i de me?ter ?i de f?urar care pun în oper? de fiece dat?, de?i mereu cumva diferit, tiparul c?ruia autorul se raporteaz?. Tipul pe care l-a imaginat ?i l-a edificat ini?ial complexat îns? de o altfel de umbr? ?i de o altfel de aur?. Este nevoie de o cunoa?tere subtil?, fin?, esen?ial? a arhetipului de c?tre constructor. A inimii-s?mân?? în care, latent, germineaz? toate formele viitoare c?rora le d?ruie?te fiin?a într-un anumit context prin repeti?ia paradoxal motivat? de imagina?ie.
În actul creator este nevoie de mult? energie ?i de mult timp, pentru c? trebuie dezv?luit ceea ce este fiin?a unui om pre?uit din imaginile ochilor care l-au privit ?i pentru care a contat enorm, dar ?i în imaginile persoanei descrise din mintea ?i inima celor care nu l-au v?zut ?i nu l-au cunoscut. Este necesar? definirea exterioriz?rilor personajului în raport cu spa?iile prin care ?i-a manifestat propria viziune despre sine, pe de o parte, dar ?i de a p?stra ?i a transmite, prin limbaj, pe de alt? parte, autenticul care l-a caracterizat ce trebuie s? r?mân? de imaginat. Este la fel de dificil ca atunci î?i pictezi chipul. Deoarece, pentru a auto-surprinde imaginea proprie sunt necesare explicarea interiorului, a exteriorul, a fiin?ei personale ?i a apartenen?ei ei la fiin?are într-un anumit moment. Ori, momentul este cel mai greu de surprins din cauza caracterului s?u efemer.
De aceea, a realiza portretul cuiva drag ?i cu atât mai mult al cuiva ce a ocupat o mare ?i o important? parte în via?a unui om, cred c? nu poate fi realizat decât dac? începe de la cele mai tulbur?toare experien?e personale împ?rt??ite.
Cel ce î?i propune s? descrie pe cineva sau ceva este un creator de imagini. Este cel care nume?te lucrurile, evenimentele, fenomenele, fiin?ele... Dar, de?i, prin ceea ce face pare c? pune în lumin? aspecte ?i atribute materiale specifice, în calitatea sa de povestitor ?i mai ales în calitatea de scriitor, nu mai red? prin numire realitatea materialit??ii ?i profunzimile evenimentelor, ci simplific? lucrurile pentru a le transmite atât din perspectiva acelora care le privesc cât ?i al acelora c?rora se adreseaz?. Astfel, prin demersul lui, debaraseaz? realitatea descris? de o parte a fiin?ei ei reale. De aceea, imagina?ia cu care povestitorul articuleaz? lumea pe care o descrie cititorului este un fel de schi?? ?i nu realitatea vie ?i deplin?.
Ca atare, rog pe cititorii acestui text ca în receptarea lui s? ?in? cont de rela?ia dintre percep?iile autorului, imagina?ia personal? ?i lumea pe care o viseaz?, atât el cât ?i ei, deoarece, dac? ar considera c? ceea ce prezint? autorul aici este realitate, în fapt, nu trebuie s? uite c? textul este un mesaj care descrie un adev?r amputat ?i o relativizare a profunzimilor ce, prin defini?ie, modific?, datorit? naturii lor indefinite, percep?ia lumii în care tr?im.

Nincu Mircea (mircea2005) | Scriitori Români

motto: 0728283844

Despre noi

Ne puteți contacta prin email la adresa contact@agonia.net.

Traficul internet este asigurat cu grație de etp.ro