Acest site este un atelier literar deschis oricćrui scriitor, amator sau profesionist. Reveniži īn cāteva zile pentru mai multe informažii.

Conžinut disponibil īn format RSS/XML ŗi varianta wap

Drumul cćtre literaturć

Literatura contemporana este ca o harta. Vasta, surprinzatoare si īn continua miscare, trebuie sa fie explorata cu grija si atentie, tinānd cont de anumite reguli.

Noi va propunem sa ne suim la bordul celei mai noi ambarcatiuni marca "agonia.ro": www.proza.ro. Sa pornim asadar sa exploram si sa construim īmpreuna harta aceasta. Nu va fi o calatorie usoara, īnsa cele īntālnite nu va vor face sa regretati ca ati parasit fotoliul confortabil din sufragerie si ati acordat vacanta (pe termen nelimitat) televizorului.
Pe aceasta "harta", de voi depinde stabilirea unor noi puncte de reper. Īn functie de ele, noii-veniti vor sti sa se orienteze mai usor.

Iar daca nu, puteti porni din nou la drum, catre urmatoarea aventura. Īn definitiv, ca sa parafrazam o expresie celebra, LITERATURA E O CALATORIE, NU O DESTINATIE. Continuarea calatoriei depinde de aceia care o īntreprind. Noi speram sa fiti īn numar cāt mai mare.

Pseudomanual de haiku

de Corneliu Traian Atanasiu

Orice haiku trebuie formulat īn a?a fel
īncīt s? spun? mai mult decīt spune.

Un haiku ratat este ca o scoic?
īn care marea nu r?sun?.


C?utīnd tonul


Dac? ?ii s? te adresezi cuiva pentru a-i īnlesni contactul cu ?i apropierea de haiku nu-i cel mai recomandabil lucru s?-i faci o prezentare doct? a poemului, amintindu-i de unde se origineaz? ?i īn ce cultur? exotic? s-a n?scut el. ?i nici s?-i prescrii o cur? de spiritualitate zen ?i s?-l īnde?i cu termenii japonezi care, numai ei, ar spune adev?rul, evident nipon, al fiec?rui detaliu cu care va intra īn rela?ie. Tentativa poate fi de-a dreptul neproductiv?. Este īns? mult mai profitabil ?i mai eficace s?-l faci s? simt? atitudinea din care izvor??te acest poem ?i s?-l aju?i s? īn?eleag? ?i s? prind? gustul acelei st?ri de spirit care guverneaz? lumea celor care īl cultiv?.

O lume aparte ca op?iuni spirituale, existīnd īns? difuz īntr-o arie deja planetar?, din moment ce se scrie haiku īn aproape toat? lumea ?i īn cele mai diferite culturi ?i limbi. O lume care cultiv? acelea?i resurse suflete?ti care-l fac posibil ?i dincolo de īnchiderea presupus? a vreunei matrici culturale. A pune īn eviden?? deci acele tr?s?turi care nu au grani?e geografice sau culturale dar contureaz? profilul iubitorului de haiku ?i a face apel la ele pentru a face īn?eles specificul poemului īnseamn? a face cea mai adecvat? promovare a lui.

Pentru c? nu po?i fi japonez dac? nu te-ai n?scut acolo ?i e greu de crezut c? vei ajunge s? faci un stagiu īntr-un ashram ca s? te p?trunzi de duhul doctrinei zen, e mai plauzibil ?i mai convenabil s? cau?i īn tine acele predispozi?ii care cultivate te pot face s? savurezi haiku-ul ?i s? fii capabil s?-l compui. Omul de ast?zi nu mai tinde ?i nu mai poate s? fie o fiin?? monolitic?, un om dintr-o bucat?. Bolovan f?r? fisur?. Fiind silit s? joace atītea roluri sociale, de multe ori incompatibile unul cu altul, el este mai curīnd o fiin?? schizoid?, un conglomerat, un mozaic (de persoane) c?ruia se str?duie?te totu?i s?-i dea un chip uman.

Unul din aceste roluri ar putea fi ?i acela de autor de haiku. Critica literar? īl nume?te eu auctorial. ?i el poate fi jucat cu succes dac? te str?duie?ti s? īn?elegi ?i s? dobīnde?ti acele tr?s?turi ?i competen?e absolut necesare care īl fac posibil. Evident c? fiin?a ta nu va fi schimbat? din temelii (devenind cu totul alta), vei fi doar un actor bun care joac? cu seriozitate, cu angajament ?i profesionalism īnc? un rol. Ī?i vei exersa astfel libertatea, privilegiul de a te elibera de lucrurile care nu-?i plac, pentru a deveni rob al lucrurilor care-?i plac.

?i poate c? o vreme vei sta mut ?i īncurcat, īn expectativ?, a?a cum ī?i poate sugera o pas?re stingher? īntr-un peisaj urban care distoneaz? cu menirea ei:

t?cerea mierlei
pe bra?ul macaralei –
c?utīnd tonul


F?cīnd cu ochiul


Zilele trecute, gīndindu-m? la una din tr?s?turile acelei spiritualit??i de care este p?truns haiku-ul (?i lumea celor care se bucur? de el, adic? cei care īl scriu ?i īl citesc), mi s-a p?rut c? discre?ia ?i complicitatea t?cut? a atitudinii pe care o cultiv? ?i o recomand? acest poem ar putea fi simbolizat? prin gestul de a face cu ochiul. Haiku-ul nu are ambi?ia de a spune ceva, de a declara anumite lucruri sau de a exhiba anume emo?ii. El face, ferindu-se s-o fac? flagrant sau pregnant, doar un semn prin care atrage aten?ia asupra a ceva obiectiv ?i semnificativ. Nu vorbe?te despre acel ceva, nu īl descrie (mai mult sau mai pu?in expresiv), nu-l comenteaz? sau interpreteaz?, ci īl nume?te ?i īl evoc?. Ca ?i cum, pe de-o parte, ar avea o īncredere des?vīr?it? īn flerul complicelui, ?i, pe de alta, ar considera c? tevatura iscat? īn jurul acelei semnal?ri ar putea-o distorsiona, el se p?streaz? īn postura unui observator decent ?i precaut, cuprins de o oarecare sfial? īn fa?a faptului semnalat.

raza fugar?
strecurat? prin frunze –
f?cīnd cu ochiul


Poemul de mai sus este un fel de ars poetica, o ilustrare normativ? a felului īn care este conceput ?i construit haiku-ul. Sīnt numite cu precizie dou? fapte: sclipirea unei raze ?i un gest uman, ambele la fel de alerte, fugare, discrete. Cele dou? sīnt oarecum izomorfe sau, dac? vre?i, al?turate astfel, se contamineaz? reciproc de ceva greu de exprimat. Raza ne face cu ochiul, clipirea ochiului emite o raz?, autorul ne face p?rta?i la contopirea faptelor, poemul ne pune pe gīnduri. Cel care l-a scris s-a sfiit s? comenteze cele dou? īntīmpl?ri de team? s? nu le altereze mesajul.

Cuvintele poemului par s? se fereasc? ?i ele de a ajunge la acel format minim (deprins īn ?coal?) al comunic?rii v?dite ?i valide - propozi?ia care afirm? sau neag? ceva. Sintagmele textului, de?i sīnt īmbin?ri de cuvinte limpezi ?i precise, manifest? o re?inere īn a fi continuate pentru a atinge sensul deplin, discursiv sau senten?ios, purt?tor de informa?ie. Sensul lor se rezum? la a numi pentru a aduce īn fa?a cititorului dou? imagini, dou? fapte. Dou? fapte care vorbesc f?r? cuvinte, care dau de īn?eles.

Orice haiku bun spune doar atīt: ia aminte. ?i ī?i īndreapt? aten?ia spre lumea lucrurilor. Ī?i focalizeaz? sim?urile pe ceea ce comunic? implicit lumea din jurul nostru. Odat? semnul complicit??ii f?cut, sim?it, acceptat, restul se desf??oar?-n t?cere. Este o īn?iruire de t?ceri semnificative. Contemplative. Meditative. Reveriace. ?i pilduitoare.

Gestul de la care am plecat, a face cu ochiul, pare a fi prototipul atīt al modului īn care lumea ?i natura necuvīnt?toare comunic? cu omul, cīt ?i al chipului īn care autorul de haiku ?i poemul s?u i se adreseaz? cititorului. Totul ne face semne. Semnele sīnt īns? discrete, nu imperative. Iar dac? vrem s? le percepem ?i s? le īn?elegem tīlcul, ni se cere o alt? a?ezare īn lume ?i un gen aparte de perspicacitate. Haiku-ul este poezia care ne dezv?luie acest lucru ?i ne īndeamn? ?i preg?te?te s? facem fa?? acestei provoc?ri.


Socotind silabe


Cīnd te aba?i pu?in de la drumul pe care mergi de obicei, po?i observa lucruri noi. Mai bine zis, nu mai e?ti pe pilot automat ?i dai mai mult? aten?ie noului traseu. A?a azi, dup? ce am tot trecut pe līng? locuri de joac? nou amenajate, preferate de p?rin?i ?i copii ?i destul de animate, luīnd-o pe alt? alee, mi s-a ivit īn fa?? unul cam pr?fuit, unde era a?ezat pe-o banc? doar un b?rbat abstras de gīndurile lui. Copii, nici ?ipenie.

Nu m-am mai uitat la b?rbat pentru c? mi-a venit ideea. B?rbatul singur īntr-un loc de joac? pentru copii simboliza foarte bine p?r?sirea lui. Faptul c? a īnceput ?coala ?i elevii au alte preocup?ri. Mai elevate. Puteam s? caut o preocupare ?i pentru b?rbat, oricare, īn contrast cu joaca pentru care era amenajat spa?iul. Poate un cer?etor care-?i lua micul dejun frugal adunat de prin co?urile de gunoi. Poate unul care ī?i f?cea deja siesta citind ?tirile de pe un ziar vechi de luni de zile, primit īns? recent prin po?ta vīntului care i-l adusese chiar acum līng? banc?. U?? n-avea. Nici cas?.

Am mers deci pe un prim vers care s? spun?, eliptic, doar c? a īnceput ?coala (?i copiii nu mai au atīta timp de joac?):

din nou la ?coal? –


sugerīnd īn felul acesta c? locul de joac? nu mai e frecventat. Acum trebuia s? g?sesc o preocupare interesant? pentru singurul beneficiar al locului de joac?. M-am gīndit c? un cer?etor, un om al str?zii, f?r? ad?post nu s-a prea īndeletnicit cu studiul ?i s-ar putea s? nu fie un cititor des?vīr?it, poate c? de fapt nu prea cite?te, abia silabise?te. Ar fi fost ceva care-l apropia īn mod ciudat de ?colarii afla?i deja īn clase. Ziarul īi d?dea de lucru. ?i, nefiind o obliga?ie, p?rea un exerci?iu pl?cut. Oricum, īn felul ?sta, locul de joac? devenea ?i el un spa?iu de instruire īn aer liber. Nu f?ceau la fel, īn alte vremuri, ?i peripateticienii plimbīndu-se prin gr?dina lui Akademos?

pe-o banc? un cer?etor
silabise?te


Poemul era deja mai complex. Educa?ia se face la orice vīrst?, copiii la ?coal?, cei care au abandonat-o reciclīndu-se prin parcuri. Uitīndu-m? mai atent, am v?zut c? banca era totu?i prea pu?in pentru a sugera locul de joac?. Ar fi fost mai bun un leag?n. ?i, la urma urmei, dac? tot era vorba de pedagogia f?r? frontiere, am zis c? e mai bine s? nu abuzez de milogii atīt de frecven?i prin haiku-uri. Poate c? un b?trīn ar fi fost mai de dorit ?i mai īn antitez? cu copilul. Am mai mizat ?i pe un doar care s? marcheze exclusivitatea (numai el se afla acolo) ?i prezen?a inadecvat? a b?trīnului īntr-un loc destinat celor de alte vīrste. ?i, pentru c? b?trīnul ar trebui s? fie īn?elept ?i, evident, ?tiutor de carte, am zis s? īnlocuiesc silabisirea cu ticul arhicunoscut al celui care tot īncearc? s? īncropeasc? un haiku:

īn leag?n doar b?trīnul
socotind silabe


Acum apropourile erau mai multe ?i prindeau nu doar aluzia la instruirea perpetu? ci ?i la dobīndirea unui anume īnv?? sau n?rav.

din nou la ?coal? –
īn leag?n doar b?trīnul
socotind silabe


?i leag?nul ī?i actualiza nu doar aluzia la locul de joac? ci ?i sensul mai subtil de origine, de loc miraculos al unui alt īnceput oricīnd posibil. Un apropo pe care-l va gusta orice autor de haiku. Versat sau doar novice. Mai ales c? num?rarea silabelor este unul din ticurile cele mai compromi??toare pentru autorii care, nu-i a?a, ar trebui s? se īngrijeasc? mai mult de esen?a poemului decīt de forma lui. Iar primul vers, pe m?sura ce poemul avansa, a glisat ?i el u?or de la p?r?sirea locului de joac? c?tre ?coala perpetu?.

Un cāine se uit? mirat


Nu to?i oamenii sīnt, cel pu?in din punct de vedere temperamental, expansivi ?i exuberan?i, dornici s?-?i exhibe sentimentele ?i s? le īmp?rt??easc? public celorlal?i. Pe de alt? parte, nu toat? lumea crede c? excesul de comunicativitate ?i sociabilitatea f?r? limite este neīndoielnic o calitate care merit? s? fie cultivat?. Mai mult ca sigur c? exist? ?i persoane care nu cred necondi?ionat īn unicitatea lor excep?ional? care ar trebui trīmbi?at? constant celorlal?i ?i nici īn excelen?a vibra?iei lor emo?ionale care ar trebui īmp?rt??it? imediat altora.

Constitutiv sau adoptiv, o parte mai mare sau mai curīnd mai mic? dintre oameni manifest? un comportament rezervat, re?inut, discret. Ca ?i cum la manifest?rile lor ar fi cuplat un amortizor de zgomot. O surdin?. Ca ?i cum ar c?uta mai curīnd compania t?cut? a lucrurilor ?i a fiin?elor necuvīnt?toare. Este o op?iune existen?ial? care, de?i legitim?, este greu de sus?inut ?i de validat īn fa?a celorlal?i. Ba este chiar hazardat s? te expui īn fa?a lor f?r? s? fi verificat īn prealabil dac? nu le po?i p?rea ?icnit.

pe verand? –
de nu vor observa
c? privesc luna


Poemul lui Radu Patrichi, citat mai sus, m?rturise?te aceast? evadare suspect? din mijlocul celor care particip? probabil la o agap? zgomotoas? ?i īnfierbīntat?. Poate c? cel despre care e vorba a ie?it īn noaptea r?coroas? doar ca s? ia o gur? de aer ?i a r?mas, fascinat, s? priveasc? luna. ?i acolo se simte īn pericol de a fi acuzat c? se sustrage de la agita?ia, nu-i a?a, mult mai īndrept??it?, a petrec?re?ilor.

O s? spune?i c? e prea mult? susceptibilitate aici. Radu Patrichi este īns? un īmp?timit al r?t?cirii zurliu-contemplative. ?i, cu ironia care-l caracterizeaz?, m?rturise?te c? īl bīntuie aceast? suspiciune ?i cīnd e singur:

satul de vacan?? pustiu –
doar un cāine se uit?
mirat la mine

pe vremea asta
pe falez? īnc? unul –
nu e nebun, e beat


S-ar putea īns? ca aceia care refuz? comunicarea proptit? īn cīrjele cuvintelor, s? fie adep?ii cuminec?rii, ai īn?elegerii spontane nemijlocite, cu inima, ?i ea ?inut? īns? sub surdin?. Lucrīnd sub regimul discre?iei maxime – surdina – totul poate avea atunci, īn mod paradoxal, un efect ciudat, penetrant ?i amplificator. ?i orice tremur de gean? sau pīlpīire, orice atingere sau tres?rire vor avea un r?sunet incalculabil, neb?nuit - de cutremur. C?ci ele se vor petrece pe harfa tīlcurilor, printre corzile tainelor ?i vor r?zbate miraculos, cum spune Blaga:

Strīns ?inut? sub surdin? -
ca o pīlpīire de lumin?
inima tresare.
?i r?spunde-n Ursa Mare.


Jurnalul unui hoinar


Merit? s? d?m crezare faptului c? o mare parte din lucrurile adunate īntr-o culegere de poeme haiku sīnt rodul observa?iilor atente ale autorului care umbl? pe coclauri. Cu īndrept??ire dar ?i cu autoironie, l-am putea vedea pe acest specimen ciudat ca pe un īmp?timit al hoin?relii. El umbl? ?i ia aminte, observ? ?i ia not?. Noteaz?. Cum m?rturise?te acela?i Radu Patrichi:

odihn? īn parc –
pe foaia cu haiku-uri
cade o frunz?


Strīnge, cu ?i f?r? voie, īn carnetul s?u ?i vorbe, ?i frunze. ?i, uneori, ajuns acas?, observ? c? un fulg de om?t, nimerit īntre file, i-a sp?l?cit iremediabil īnsemn?rile. Alteori, cīnd vīntul nu i-a furat foi?a cu haiku, se īntoarce bucuros spre cas? – / īn carnet / (doar) cu flori de tei.

Haiku-ul nu este īns?, cum s-ar putea crede, un simplu poem de nota?ie. Impresiile ?i īnsemn?rile pot constitui un material de lucru dar īn niciun caz poeme gata f?cute. Observa?iile remarc? lucruri ?i detalii care pot fi semnificative, important? este nu doar colec?ionarea unor momente expresive sau pline de īn?eles, ci acea ampl? experien?? a contactului nemediat cu lumea, acea sum? a tr?irilor fa??-n fa?? cu natura care ?i se ofer? f?r? s?-?i bage totu?i īn traist? tīlcurile ?i tainele sale.

S? presupunem c? vezi un loc īn care o cas? este d?rīmat?. Moloz ?i praf, ziduri f?cute una cu p?mīntul. Poate fi o simpl? īntīmplare, urmarea unor īndelungi acumul?ri īn str?dania de a examina atent lucrurile sau, de ce nu, de-a dreptul un noroc s? vezi, pe un zid care abia se mai ?ine īn picioare, un melc īn ascensiune. Observa?ia nu duce īns? automat la acest poem:

se demoleaz? –
netulburat pe-un fost zid
un melc cu cas?

Ioana Dinescu


Ai v?zut ?i poate ai notat acel fapt pentru tine surprinz?tor sau chiar revelator. Observa?ia ?i notarea sa trebuie īns? prelucrate, trebuie remarcat ?i pus īn eviden?? contrastul implicit dintre omul care distruge case ?i melcul care ?i-o poart? mereu cu sine. Īn acest caz, opozi?ia este aceea dintre cele dou? p?r?i ale poemului care devin sensuri, moduri de a fi, idei despre via??. Totul se ordoneaz? de-o parte ?i de alta a cuvīntului netulburat. Īn toat? tevatura, fa?? de omul omul agitat ?i nestatornic care construie?te ?i acum, iat?, demoleaz?, melcul, cu casa la purt?tor, pare imperturbabil. Este cumva o mustrare, un elogiu, o pild?? N-ai cum s? decizi. Dar e suficient s? r?mīi pe gīnduri. ?i s? sim?i tensiunea īnmagazinat? īn imagini. Vibra?ia ciudat? ?i vital? a lumii īn care tr?ie?ti.

Colocvii cordiale


Nu e greu de īn?eles c? apuc?tura de a hoin?ri m?rturise?te o oarecare īnstr?inare a amatorului de haiku de lumea celor predispu?i la flec?real? ?i palavre. Partenerii s?i de conversa?ie (relat?rile sīnt tot ale lui Radu Patrichi) sīnt un scatiu: al?turi pe crengu??, / scatiul are atātea / de povestit, un vr?bioi: pe digul de larg, / discu?ie īndelungat? / cu un vr?bioi, un pesc?ru?: la balustrada falezei, / de vorb? cu pesc?ru?ul / de pe piatr?. Discu?iile, mai mult mute, se poart? f?r? polite?uri ?i f?r? menajamente: degeaba vorbesc cu ea –/ īn vārful pomului / cioara tot cārāie. ?i nu rareori, necuvīnt?toarele nu se las? atrase īn ?uete sterile: de lāng? mal / r??u?ca ?i-a luat zborul – / n-a stat la vorb?.

Comunicarea f?r? cuvinte ?i lipsa oric?rui protocol verbal īl predispun pe autorul de haiku la un comportament taciturn. Dac?-l vei īnso?i o vreme īn pregrin?rile sale, s? nu te surprind? t?cerile lui. Vei constata c?, f?r? s? fie ursuz, este extrem de scump la vorb?. Vorbe?te rar ?i cīnd o face este laconic. Prefer? s? r?spund? monosilabic. Īi repugn? limbu?ia celui ce se confeseaz? ?i face mereu declara?ii.

Totu?i, cel mai simplu mod de a te apropia de ceea ce simte ?i gīnde?te un autor de haiku este acela de a-i fi al?turi o vreme. De a-l suporta ?i a-l observa (m?car īn īnchipuire dac? aievea n-ai ocazia) īn r?t?cirile sale. De a te bucura c? te īng?duie al?turi f?r? a se str?dui s? se fac? pl?cut prin conversa?ie. Abia atunci s-ar putea s? ai parte de o comunicare nonverbal? īnfiripat? din simple gesturi indicatoare. ?i vei fi gratulat cu semnele unei complicit??ii neconfesive. O mic? īntoarcere a capului ?i o clipire discret? din ochi te va ghida c?tre locul unde se īntīmpl? ceva aproape imperceptibil. Ridicarea u?oar? a unui deget, cerīnd lini?te, te va face atent la un sunet, un fo?net, un fream?t care altfel ?i-ar putea sc?pa. O mic? nelini?te a n?rilor, c?utīnd o mireasm?, te va īndrepta ?i pe tine c?tre adierea care o poart?. ?i repertoriul ar putea continua…

Vei accepta atunci c? fiin?a līng? care stai are ?i ea interese, sensibilit??i ?i emo?ii ?i c?, īn felul ei re?inut ?i rezervat, ar vrea s? ?i le īmp?rt??easc?. Dar nu prin vorbe. Neavīnd preten?ia de a-?i impune ceva, ea dore?te doar s? te pun? īn contact viu cu lumea unde le surprinde, s? te contamineze de meteahna dialogului sobru cu lucrurile. Gesturile lui, f?r? s? fie impulsive, sīnt totu?i ferme ?i generoase. ?i, voluntar sau nu, oarecum mucalite.

Vei īn?elege astfel de ce a ales s? scrie haiku. Nu atīt pentru scurtimea poemului, cīt pentru limbajul s?u de conversa?ie nepreten?ioas?, prea pu?in articulat, pentru recursul la o vorbire care se rezum? la a semnala ?i, īn acest fel, a recomanda ceva din afara lui pe care-l crede demn de interes. Limbaj pe care īl agreeaz? ?i īn via?a de zi cu zi. Asta īl fere?te pe de-o parte de a se m?rturisi f??i?, lucru pe care-l dezavueaz?, iar pe de alta īl confirm? ca un c?ut?tor al emo?iei prezente īn lucrurile care-l īnconjoar?, īn configura?ia lor sau īn felul hazardat dar plin de īn?eles īn care īntīmplarea le pune al?turi unul de altul.

Limbajul haiku-ului se apropie de limbajul colocvial, expeditiv ?i eliptic, care scurteaz? cīt poate o sintagm? sau expresie īn a?a fel īncīt īn?elesul ei s? poat? fi totu?i recunoscut. Īn poemul de mai jos de pild?:

cioata uscat?
pierit?-n iarba crud? –
creanga prin crīnguri


cititorul versat va recunoa?te c? īn ultimul vers nu e vorba de o creang? din crīng ci de a umbla creanga prin crīng. Folosind prepozi?ia prin ?i men?ionīnd locul umbletului (subīn?eles), verbul a fost omis ?i sugestia p?strat?. Īn plus, exist? ?i o fals? aluzie la o ramur? din crīng care face totdeauna textul mai picant.

Se sus?ine c? textul haiku-ului doar evoc? lucruri, fapte, scene, īntīmpl?ri. Asta ?i pentru c? folose?te registrul colocvial al limbajului (dialogat) care, de obicei, f?r? nicio grij? de a rosti propozi?ii, nume?te ?i cheam? īn fa?a ochilor sau a tuturor sim?urilor obiecte, situa?ii, st?ri pur ?i simplu numindu-le. Cīnd se petrece un asemenea fapt, interlocutorii sīnt angaja?i īntr-un joc emo?ional precipitat ?i palpitant. Iar cuvintele lor sīnt un fel de gesturi tandre care invoc? lucrurile, ar?tīnd c?tre ele, f?r? s? le comenteze īn niciun fel. Tocmai pentru a le l?sa s?-i emo?ioneze pe cei de fa?? doar prin apari?ia lor autentic? īn īnchipuirea generoas? a participan?ilor la ?uet?.

Textul haiku-ului are rolul de a convoca obiectele cu care cititorul va intra īntr-un dialog de durat? f?r? cuvinte. El este īns? cu atīt mai eficace cu cīt cititorul īn?elege (presupune) aceast? situa?ie (originar?, nepomenit? īn text) care l-a generat: un grup afin gata s? urm?reasc?, cu sufletul la gur?, lucruri ?i scene pline de īn?eles, semnalate verbal cīt se poate de succint. Auster, alb, neutru, sec, textul este un fel de ?ip?t de uimire stilizat. Este totodat? surdina pe care autorul a pus-o, mai mult sau mai pu?in premeditat, peste emo?ia pe care a sim?it-o, peste tensiunea pe care a tr?it-o. ?ine de conven?ia haiku-ului s? admi?i, s? īn?elegi, s? consim?i la aceast? īnvoial? ?i s?-i recuno?ti rosturile.

Singur pe drumuri –
o moin? cāteodat?
īnso?itoare


S? nu spune?i c? ?erban Codrin nu e convins aici de o gr?mad? de lucruri care privesc atīt haiku-ul (de fa??) cīt ?i atitudinea cultivat? de el. E aici o mic? alegorie a austerit??ii vie?ii. Autorul nu-?i permite s? se lamenteze de soarta lui. Din contra, asumīnd-o, el īi īmb?rb?teaz? pe to?i cei care se simt singuri pe drumurile vie?ii. Oricum ar fi vremea, din cīnd īn cīnd vitregia ei se moaie ?i po?i avea parte de r?stimpuri de dezghe?. E bine s? fii avizat, s? te p?strezi receptiv. ?i s? te bucuri de r?gazul oferit.


Creatorul profit? de legi ca de propria sa libertate


Faptul c? haiku-ul este cea mai scurt? poezie poate fi resim?it ca o limitare, ca o constrīngere. Ca o supunere la reguli ?i rigori care par s? amputeze crea?ia sau cel pu?in s?-i restrīng? drastic mijloacele folosite. Dac? privim īns? lucrurile prin prisma felului īn care el se potrive?te cu o atitudine uman? legitim? ?i, m?car pentru o parte dintre oameni, dezirabil?, atunci laconismul s?u poate fi considerat mai curīnd ca o provocare. Dac? regula nu e resim?it? ca o silnicie exterioar? ci ca o exigen?? provenit? din atitudinea, concep?ia ?i conduita celui ce cite?te sau compune poemul, atunci scurtimea canonic? este o lege care se confund? cu propria sa libertate.

Asceza voluntar? (laic? ?i nu determinat? de aderarea explicit? la vreo confesiune religioas?), austeritatea, modestia, re?inerea, retragerea ?i preferin?a pentru exprimarea mijlocit?, prin rico?eu sau prin delega?ie, a emo?iilor se potrive?te cu vorbirea succint?, lapidar?, laconic?, cu faptul de a fi scump la vorb? ?i a apela (pentru a te m?rturisi) la confirm?ri exterioare, obiective. Se poate spune c? op?iunii pentru ascetismul existen?ial īi corespunde aceea pentru ascetismul textual.

Dac? adoptarea acestui stil re?inut este cu siguran?? un mod de ini?iere īn comunicarea cu lumea lucrurilor ?i a fiin?elor necuvīnt?toare, īn ce prive?te limbajul folosit el este redus la minim atīt ca num?r de cuvinte cīt ?i ca structuri sintactice folosite. Dincolo deci de preferin?a pentru limbajul colocvial, evocativ ?i relativ dezarticulat, autorul de haiku va adopta, literar vorbind, stilul reductiv, acela al expresiei eliptice ?i al suprim?rii expresive. El va cultiva figurile reticen?ei, diminuarea ?i atenuarea, ?i va face parte dintre autorii numi?i leaver-outers, cei care elimin?, las? pe dinafar? (sau, altfel vorbind, folosesc figurile de stil reductive).


pe foaia goal?
doar un creion f?r? vārf –
ninge ca-n pove?ti


Stilul reductiv este tenta?ia fundamental? a autorilor de haiku. Maria Tirenescu pare c? a notat mai sus m?rturisirea sincer? a unui artist care a ajuns la īn?elegerea umil? a nevolniciei artei sale fa?? cu ninsoarea fabuloas? pe care o contempl? mut. Foaia alb? este un pandant al z?pezilor de alt?dat?. Creionul bont n-a putut birui, nici de data asta, candoarea inepuizabil? a pove?tilor.

Libertatea pe care o viseaz? asimptotic autorul de haiku este aceea de a t?cea fascinat de ceea ce tr?ie?te. O libertate locuit? īns? de exigen?e. F?cīnd numai din cīnd īn cīnd semne de complicitate, stilizate sub form? de haiku, acelora care au īnv??at s? le primeasc? ?i le a?teapt? cu r?bdare ?i īn?elegere.


Asceza textual?


Dac? textul haiku-ului ?ocheaz? obi?nuin?ele cititorului de poezie occidental?, acest lucru este foarte firesc. Particularit??ile lui deriv? din tr?s?turile de caracter ale autorului s?u, le prelungesc pe acestea ?i ofer? cititorului o īnf?ptuire care-i seam?n?. Exigen?ele existen?iale sīnt transpuse astfel īn cele textuale. ?i dac? inten?ia exist? de la īnceput ca exigen??, ceea ce mai trebuie s? dobīndeasc? autorul sīnt tehnicile prin care s? realizeze un asemenea text.

Lucrul cel mai important este depersonalizarea textului. Eliminarea sau evitarea prezen?ei explicite īn text a eului. Iat? un prim exemplu (toate poemele citate īn acest subcapitol sīnt ale lui ?erban Codrin):


Nimic dup? scris –
la geam cu umilin??
o floare de nuc


Autorul nu e prezent nici ca persoan?, nici ca emo?ie. Se spune doar ceva despre momentul de dup? scris. Generalizīnd sau depersonalizīnd prin felul re?inut īn care e spus. E prezent? la geam doar o floare de nuc. Ni se sugereaz? c? de-o parte ?i de alta a geamului, fa??-n fa??, se afl? dou? umilin?e gemene. Floarea de nuc nu este una care epateaz? nici prin colorit, nici printr-o corol? fastuoas?, nici printr-un miros seduc?tor. La fel pare, probabil, ?i ceea ce a fost scris (mai ales dac? e vorba de un haiku). Floarea, īn sobrietatea ei, e pu?in trist? ?i auster?, ca ?i autorul epuizat (golit spiritual) de gestul crea?iei. Redus la dimensiunea existen?ial? a īnfloririi: f?r? preten?ii, f?r? repro?uri, f?r? efuziuni parazitare. Fiin?? auster-roditoare.

Lucrurile sīnt mult mai evidente cīnd textul nu mai face aluzie īn niciun fel la autor ?i nici la īndeletnicirea sa:


Reflectat īn zori
de geamul muzeului -
un zbor de l?stun


Zborul ?i reflexia pun totu?i īn opozi?ie muzeul ?i l?stunul. Un tablou viu īn care gīndul poate explora f?r? ca autorul s?-i spun? mai mult distan?a dintre viu ?i inanimat. Oricine va sim?i c?, la fel de discret, poemul de mai jos vizeaz? un ghem de gīnduri ?i emo?ii nu departe de trimiterile celui anterior.


Vechiul imperiu –
cāteva pietre lāng?
o floare de mac


O manier? foarte uzual? de a nu vorbi despre tine este aceea de a folosi gerunziul, mod impersonal care las? īn suspensie f?ptuitorul, sau, mai bine zis, concentreaz? aten?ia asupra faptului, ignorīndu-i agentul:


Stingānd veioza –
num?rul ?ān?arilor
cre?te-n camer?


Ignorīnd cratima, avem de a face cu un silogism. Pare o paradigm? a insomniei īn dormitorul l?sat īn īntuneric, de?i cititorul pricepe lesne ironia paradoxului sporirii ?īn?arilor.

Suprimarea autorului (?i pe cīt se poate a subiectului, a agentului unei ac?iuni, a omului) este una din exigen?ele care asigur? ?i sobrietatea inten?iei poemului, ?i laconsimul textului. El spune astfel, doar aluziv, mai mult decīt e dispus s? spun? literal.


Omisiunea elocvent?


Dac?, pentru cei care iau contact cu haiku-ul nepreveni?i sau neini?ia?i, omisiunea eului ?i a sentimentului, a figurilor de stil augmentative, ca ?i a discursivit??ii, cu efectele ei de informare ?i persuasiune, produce doar derut? ?i repudiere, pentru cei care i-au deprins gustul ele sīnt semne clare ale preferin?ei pentru sobrietate vital? ?i textual?. Absen?a lor vorbe?te despre reticen?a autorilor ?i d? haiku-ului aura unui lirism obiectiv. Cele trecute sub t?cere, nepomenite deci īn text, r?mīn doar subīn?elese. Surdinizate. Omisiunea, vorbind astfel (printre rīnduri) despre preferin?a existen?ial? a autorului pentru discre?ie, delicate?e, subtilitate, d? alt? valoare celor nem?rturisite f??i?. Le situeaz? īn zona celor despre care e bine s? vorbe?ti f?r? excese exhibi?ioniste. Indirect, prin delega?ie, prin rico?eu. Aluziv. Sugerīnd.


Apus de soare –
urmele polenului
pe verighet?

?erban Codrin


Autorul nu e prezent īn poem, niciun cuvīnt despre emo?ia uman?, nu se vorbe?te la vreo anume persoan?, nicicum despre vreun eu. La asta ajut? omisiunea verbului. Apusul (substantiv) supline?te lipsa verbului. ?i urmele sīnt o vag? aluzie la ceva (o ac?iune) care le-ar fi l?sat pe verighet?. (Poate c? e un asfin?it de prim?var? ?i polenul a c?zut de pe o floare pe inel.) Cititorului nu i se impune īns? nimic, textul nu are formul?ri (suficient de dezvoltate) care s? o fac?. Totu?i (sau poate cu atīt mai mult) i se solicit? cooperarea. Cineva īi semnaleaz? dou? lucruri ?i īl provoac? s? le pun? īn leg?tur?. Ele sīnt ce sīnt, dar ca s? se lege trebuie s? fie ?i altceva. Pentru c? sīnt al?turate, se na?te o alegorie: apusul este o aluzie la vīrsta īnaintat? a omului, polenul (acum doar urme) la vīrsta fecund? a primei tinere?i, verigheta la un anume leg?mīnt cu consoarta, cu soarta, cu via?a. E un tablou complex īn care lucrurile se contamineaz? unele de altele ?i īns?ileaz? o poveste despre om ?i via??. ?i toate lucrurile sīnt ele īnsele īn planul imaginilor ?i totodat? altceva, simboluri ale altor realit??i care nu pot fi sim?ite senzorial, ci doar īntr-o nou? dimensiune, aceea a spiritului.

Acum e momentul s? m? laud. Observa?i c? autorul a fost foarte zgīrcit cu vorbele. F?r? colaborarea mea ca cititor, cele trei rīnduri riscau s? r?mīn? pe mīna cuiva care s? declare ritos c? haiku-ul este o poezie stafidit? īn bikini. Trei oase ?i-un rīnjet. Nici pic de seduc?ie.



Glisīnd de la simptomul existen?ial la exigen?a textual?


Restrīngerea formul?rilor la acelea succinte, asem?n?toare cu cele ale limbajului colocvial dialogat, pare s? fie omisiunea simptomatic? a precipit?rii celui ce-?i exprim?, f?r? prea mult? grij? pentru felul īn care o face, uimirea. Inten?ia spontan? a autorului de haiku nu este diferit? de aceea a oricui dore?te s? atrag? aten?ia asupra unor lucruri care-l surprind prin nea?teptata lor putere de a da de īn?eles. Starea emo?ional? ?i graba recurg īn aceste situa?ii la semne, gesturi, mimic? sau la sumarele lor echivalentele verbale.

Zi de martie -
pe-o singur? frunz?
toat? z?pada

Valentin Busuioc


Nimeni nu poate spune c? cele dou? īmbin?ri de cuvinte transmit ceva, o idee, o ?tire, o informa?ie. Ele sīnt doar denumiri, īn formule mai extinse (sau mai precise), ale unor lucruri care pot fi percepute, contemplate, resim?ite ca atare ?i senzorial, ?i prin atmosfera simbolic?, prin aura spiritual? care le īnso?e?te. O zi de prim?var? timpurie, faptul c? z?pada, topindu-se, mai rezist? doar pe suprafa?a restrīns? a unei frunze.

Totu?i, pentru autorul de haiku, dincolo de aceast? urgen?? a evoc?rii lucrurilor care-l uimesc, īn plan secund, este prezent? ?i o alt? exigen?? ?i inten?ie, ?i un alt efect consecutiv primului: renun?area la tenta?ia de a lungi formul?rile īncīt acestea s? afirme, s? nege, s? declare, s? conving?, s? descrie. Concizia textului, involuntar? īn prim? instan??, devine voluntar? ?i programatic?, abandonīnd principial discursivitatea ?i tot ceea ce ea permite ?i promite unui text. Prin recursul la omisiunea retoricii, autorul ī?i m?rturise?te refuzul de a influen?a sau a manipula īn orice fel cititorul prin intermediul textului.


Var? tārzie.
Pe puntea ?ubred?
o libelul?

Dan Doman


Laconismul textului este deci cumulard ?i ca inten?ie, ?i ca efect. El tr?deaz? pe de-o parte (simptomatic) felul de a fi taciturn ?i rezervat al autorului, dar pe de alta, conservat ?i prelucrat ulterior, īi confirm? acestuia ?i reticen?a, discre?ia, modestia, faptul c? nu ?ine s?-l d?sc?leasc? pe cititor. Omisiunea īnseamn?, īn primul rīnd ?i īn īntreg poemul, c? autorul se retrage din text, se d? de-o parte ?i ofer? prin el cititorului doar lucruri, fapte, situa?ii. Autorul ?i textul s?u tind, atīt incon?tient, cīt ?i con?tient, s? refuze o comunicare direct?, ofensiv?, confesiv?, exhibi?ionist? sau persuasiv?.


Omisiunea subiectului asigur? obiectivitatea textului ?i a poemului


Omisiunea fundamental? ?i originar? a textului unui haiku este aceea care epureaz? textul de intruziunea autorului ?i a subiectului. F?r? ele, textul devine obiectiv atīt prin faptul c? īn el se face referin?? doar la obiecte, cīt ?i prin acela c? autorul nu le mai deformeaz? prin inten?iile sale con?tiente sau sub presiunea emo?iilor subiective. Strategia autorului (reticent) este aceea de a g?si ?i a evoca obiectele care s? vorbeasc? pentru el. O putem numi o strategie a deleg?rii sau a rico?eului: nu autorul ?i nu textul transmit emo?ia, ci obiectele evocate, prin for?a lor simbolic? ?i prin īntīlnirea lor ciudat? unul cu altul, devin purt?toare de cuvīnt ?i de vibra?ie poetic?. Talentul autorului este acela de a g?si acele corespondente obiective ale emo?iei ?i a le face s? vorbeasc? singure sau pentru el cititorilor.


apus de soare -
r?mas? s? lumineze
doar crizantema

Valeria Tama?


Aici se face, surdinizat, neexplicit, pe ocolite, un elogiu crizantemei, luminozit??ii ei de excep?ie. Crizantema īns??i este delegat? s? lumineze ?i noaptea de toamn?, ?i sufletul cititorului. Situa?ia īn care este plasat? spune acest lucru de la sine. Autorul a ales aceast? situa?ie pentru a se feri s? o laude īn mod expres. Encomiasmul este astfel evitat. Cititorul este invitat doar s? asiste la faptele crizantemei. ?i s? simt? singur despre ce poate fi vorba.

Efectul acestei omisiuni de principiu este acela c? activizeaz? cititorul, īl provoac? s? caute tīlcul poemului acolo unde l-a g?sit ?i autorul – īn rela?ia sa nemediat? cu lucrurile. ?i a lucrurilor īntre ele. Textul, aparent alb, arid, sec, va fi perceput ca elegan?? a sobriet??ii ?i austerit??ii unui anume mod de a vorbi.


Cum ?i de ce poate fi omis obiectul


Uneori, pentru c? textul poemului este prea scurt, autorul alege s? omit? obiectul de referin?? complet sau doar pīn? la ultimul vers. Aceast? tehnic?, asem?n?toare ghicitorii, face ca poemul s? capete tensiune. Cuvintele se acumuleaz?, se articuleaz?, spun limpede ceva, dar sensul nu se finalizeaz?, obiectul vizat nu se īncheag?: c?utīnd ceva / se-adīnce?te-n lun?. Agentul care face aceast? ac?iune bizar? r?mīne o enigm? ?i ea nu poate fi dezlegat? f?r? ca autorul s? dea solu?ia: leb?da neagr?. Abia avīnd solu?ia poate fi vizualizat? scena: o leb?d? neagr? pescuie?te īn cercul de lumin? al lunii oglindite-n ap? (27 de silabe). Cuvintele mele, descriind cīt mai simplu faptele, sīnt īntr-adev?r prea multe pentru un haiku. Formularea lui Eduard ?ar? reu?e?te s? elimine din poem apa, oglindirea, pescuitul. Celelalte cuvinte le sugereaz?, iar cititorul trebuie s? fac? efortul de a recompune ?i a vedea scena. Aceasta completare a contextului real, la care cuvintele fac doar aluzie, constituie efortul merituos ?i bucuria cititorului care particip? activ la construirea sensului. Eduard ?ar? face un lucru asem?n?tor ?i īn poemul urm?tor:


īn urma broa?tei –
un plesc?it īn noapte
?i luna… ??nd?ri



Tot ce se spune textul sīnt doar circumstan?ele unei īntīmpl?ri al c?rei actor este broasca. Īntr-un fel, efectele unui eveniment care n-a fost, de fapt, consemnat. F?pta?ul nu mai e, a disp?rut. Sīnt evocate (auditiv) doar plesc?itul ?i (vizual) ??nd?rile lunii. Faptul n-a fost observat pentru c? e noapte ?i pentru c?, pīn? la contactul cu apa, a fost el īnsu?i silen?ios. Ceea ce se observ? (senzorial) este doar ecoul lui īn ap?. Ca mediu lichid ?i ca oglind? virtual?. Cuvīntul salt nu a fost scris, dar din aluziile celorlalte (ca ?i din cunoa?terea poemului lui Bashō) poate fi dedus. ?i de data asta resortul poemului a fost r?sucit de aceast? cochet?rie a spusei oprite la vreme cu sugestiile. Sugestii care vizeaz? nu doar realul ci ?i livrescul.

La concursul Haiku Club, cu tema tehnica ghicitorii, īn poemul compus de Lucre?ia Horvath lucrul īn jurul c?ruia este construit r?mīne nenumit:

scār?āit de pa?i –
doar povara t?cut?
pe banca de lemn


Z?pada, ea este cea vizat? ?i nenumit?, e evocat? prin cīteva tu?e senzoriale: scīr?īitul unor pa?i, t?cerea ?i grosimea stratului a?ezat pe banc?. Trebuie s? o ghicim, dar poemul nu se rezum? la aceast? intuire, dincolo de z?pada care acoper? banca, ghicim emo?ia celui care este īmpov?rat de o amintire la fel de covīr?itoare legat? de banca la care revine de cīte ori are ocazia. Poate īn amintirea unei dulci poveri din trecut.

La fel am procedat ?i eu īntr-un poem īn care am evitat s? numesc lucrurile despre care e vorba, evocīnd doar ceea ce li se īntīmpl? acestora:

nu mai tremur? –
cad leg?nat t?mīind
str?vechiul gorgan


Cititorul este provocat aici s? completeze scena folosind aluziile posibile. ?i nu e greu s? vad? c? e toamn? ?i frunzele, care mai demult tremurau, cad leg?nat ?i se a?eaz?-n straturi pe p?mīnt. Tot ca sugestie este prezent, u?or metaforic, ?i ritualul unei c?delni??ri profane.


Omisiunea structural? - kireji


Am v?zut c? laconismul poemului īnseamn? recursul, d voie, de nevoie, la omisiunea elocvent?, preferin?a pentru figurile reticen?ei. A omite s? vorbe?ti despre autor ?i emo?ia lui, a prefera un limbaj prea pu?in articulat, a refuza senten?iozitatea constituie o omisiune simptomatic? vorbind atīt despre firea autorilor de haiku, cīt ?i despre obiectivitatea produc?iile lor.

Exist? īns? ?i o omisiune fundamental-structural? care este proprie haiku-ului. O omisiune patent? – ruperea īn dou? a poemului, juxtapunerea, īn japonez? kireji. Haiku-ul este format astfel din dou? p?r?i, dou? īmbin?ri de cuvinte care evoc? dou? imagini, sensuri, idei diferite. Textul este t?iat īn dou?, sec?ionat, īn haiku-urile scrise īn limba romān?, de o cratim?. Ceea ce exprim? una din p?r?i nu se continu? īn cealalt? nici sintactic, nici ca īn?eles. Un poem al lui ?erban Codrin ne poate ghida īn a īn?elege aceast? ruptur?.

Dulcea?? de fragi –
prea pu?in din mireasma
p?durii īn zori


Īn prima parte este vorba despre ceva ce po?i g?si īntr-un borcan din c?mar?. Īn a doua se evalueaz?, se pare cu regret, mireasma drastic diminuat? a p?durii acum cīnd zorii au r?mas demult īn urm?. Este evident? omisiunea din partea a doua, dar modul exclamativ īn care este pronun?at? ne pune pe gīnduri. Ceva ne spune brusc c? p?durea din zori are mireasma copil?riei, a vremii cīnd plecam cu ceata la cules de fragi. ?i c? noi, acum īn tīrziul vie?ii, nu mai avem acces la acea fr?gezime. Raportat la acea fragilitate efemer īnmiresmat? a buchetului de fragi, borcanul cu dulcea?? este doar o f?c?tur?. Aproape o blasfemie.

Aceast? omisiune este un strategic?, ea trimite la un spa?iu inexistent f?r? aceast? al?turare. Un spa?iu virtual de rezonan??, de leg?tur?, de unificare īntre p?r?ile diferite. Este ca ?i cum cele dou? p?r?i ar intra īn vibra?ie c?utīnd o lungime de und? comun? pe care s? poat? sus?ine un dialog fructuos. Īn acest spa?iu are loc activitatea de explorare a cititorului, tatonarea, c?utarea, īnchipuirea ?i, eventual, īncīntarea ?i savurarea celor g?site. Este un spa?iu generos īn care se promulg? īn cele din urm? o lege unicat: leg?tura indisolubil? dar profund misterios? dintre fragi ?i zori.


Abrevierea textului ?i elipsa


Chiar dac? preferin?ele existen?iale ale autorului de haiku īl ajut? s? aprecieze asceza textual? ?i s? opteze pentru ea, s? savureze limbajul colocvial laconic, fragmentar ?i adesea mali?ios, procedeele de ob?inere a unui text care s? fie scurt, elegant ?i consistent cer ani de exerci?iu.

Nu este deloc u?or s? evoci ceva extrem de precis īn pu?ine cuvinte. Trebuie s? ai experien?a elimin?rii, prin īncerc?ri repetate, a cuvintelor de prisos, cizelīnd expresia pīn? la a numi doar acel lucru, fapt, scen?, f?r? a-l descrie, comenta sau īmpopo?ona. Trebuie s? ?tii cum s? te ab?ii de la a-?i l?uda obiectul, a-?i glorifica faptul, a celebra evenimentul. Totul pentru a ob?ine un text alb, neutru, aproape arid. Aproape de un proces verbal constativ. Extrem de precis īns?. ?i, uneori, chiar expresiv.

zi friguroas? -
doar īn stogul de paie
soarele verii

Cezar-Florin Ciobīc?


Prima parte, luīnd īn considera?ie ?i nuan?area p?r?ii a doua, ne situeaz? īn tīrziul īnnegurat al toamnei. Unde s? fie oare soarele verii? Atīt cīt mai e, este acolo, retras īn stogul de paie. Singurul accident coloristic ?i de relief īn peisajul aplatizat ?i monocrom. ?i unica surs? pentru pentru hrana animalelor din staul.

Dac? aceast? exigen?? a dr?muirii cuvintelor strict necesare este īndeplinit? pe m?sura cī?tig?rii experien?ei īn compunerea haiku-ului, trebuie s? observi c? un poem scurt se scrie de preferin?? cu cuvinte mai scurte. ?i, īn consecin??, s? fii mereu īn stare s? alegi, la nevoie, dintr-o serie se sinonime pe cel cu mai pu?ine silabe. Īn poemul care urmeaz?, pentru a exprima sensul dorit, cuvīntul cel mai potrivit ar fi fost prieteni (de-o clip?), dar versul ar fi fost de 6 silabe. Autoarea a preferat sinonimul amici:

un fluture hoinar
mi s-a l?sat pe um?r -
amici de-o clip?

Vali Iancu


Amic e pu?in vetust ?i nici nu prea mai e īn uz. Pe de alt? parte, este evident demonetizat de felul, aproape mereu peiorativ, īn care l-a folosit Caragiale. ?i totu?i, el reu?e?te s? dea prieteniei, evident efemere, un aer de deta?are, de camaraderie, de complicitate glumea?? care nu cere nimic mai mult ?i se mul?ume?te cu īnso?irea trec?toare. O anume elegan?? u?or ironic?. De data asta, īnlocuirea nu a fost doar una formal? ?i util?, ci a īmbun?t??it ?i sensul poemului.

De mare ajutor īn ob?inerea formul?rilor cīt mai scurte poate fi suprimarea unor cuvinte dintr-o expresie cunoscut? īn a?a fel īncīt cuvintele lips? s? fie subīn?elese ?i sensul cunoscut al expresiei s? poat? fi recunoscut. Figura de stil care realizeaz? acest lucru este elipsa.

iar prim?var? -
o data cu-nserarea
creanga pe alei

Ana Urma


Cine este versat va sim?i de prima dat? c? nu e vorba de un ram aflat pe alei (nici acordul n-ar fi corect, pe alei ar trebui s? fie crengi, mai multe), ci de a umbla creanga pe alei, a te plimba f?r? nicio grij?. A nu-?i veni s? mai intri īn cas?.


Elipsa verbului – propozi?ia nominal?


Cititorul de haiku observ? lesne c? autorul este tentat s? elimine din īmbin?rile de cuvinte folosite verbul. Īn special verbul la modurile predicative. Motivul principal este acela c? textul haiku-ului are rolul de a evoca lucrurile. Ori cele mai potrivite pentru aceast? inten?ie sīnt substantivele ?i grupurile substantivale formate īn jurul lor.

Fraza īnchis? ?i īncheiat? la to?i nasturii este potrivit? doar pentru descrierea fotografic? detaliat? a realit??ii. Arborescen?a ei complex articulat? este un fel de p?ienjeni? logic ?esut anume peste lume pentru a o putea capta f?r? rest. Este un instrument verbal-descriptiv care īncearc? s? epuizeze amplitudinea realului, mulīndu-se pe suprafa?a sa.

Sintaxa haiku-ului este una eliptic? ?i defectiv?. Ea nu are ambi?ia de a descrie realitatea īn toat? extensia ei ?i este tentat? de concizia sintagmei care reu?e?te s? focalizeze sim?irea cititorului pe un obiect īntr-un anume moment. Atīt sintactic, cīt ?i stilistic, putem considera sintagmele folosite īn haiku drept un fel de tu?e verbale care au func?ia de a semnala, a indica, a ar?ta c?tre ceva ce trebuie evocat īn īnchipuire, func?ie pe care o īndeplinesc la fel de bine ?i īn limbajul colocvial, unde frecven?a lor este remarcabil?. Ele nu descriu realitatea, ci o tu?eaz? cu atingerile u?oare dar decisive ale vīrfului unei florete, l?sīnd o pat? de culoare zvīrlit? ca din ?fichiul unei pensule, delimitīnd, cu un contur abia vizibil, spa?iul ?i momentul unei revela?ii. C?ci, sintagmele haiku-ului nu doresc decīt s? surprind? ?i s? marcheze pe suprafa?a realit??ii locul unde adīncul palpit? ?i se poate deschide unei priviri care ?tie s? vad? cu ochiul din frunte.

Omisiunea verbului din sintagmele folosite īn haiku nu este atīt o regul? (ce ar trebui urm?rit? īn mod rigid), cīt o consecin?? a faptului c? autorii buni simt c? alte cuvinte pot absorbi īn?elesul verbelor ?i ?tiu s? construiasc? īnl?n?uiri de cuvinte īn care verbele s? fie prezente f?r? s? fie exprimate explicit. Gramatica nume?te asemenea construc?ii propozi?ii nominale. Defective de predicat, de verb. Stilistic este vorba de un gen de elips?, verbele lips? sīnt subīn?elese, suplinite de cititor.

Īn grupul substantival de mai jos, centrat īn jurul florii de nuc, f?r? s? fie consemnate verbele exist? / st? / s-a ivit / a r?s?rit / bate / m? prive?te sīnt prezente implicit īn prepozi?ia la care regizeaz? o scen?, īn timp ce cu umilin?? d? tonalitatea modal? a celor ce se petrec.

la geam cu umilin??
o floare de nuc


?i īn īmbinarea de cuvinte care urmeaz?:

printre fire verzi
un pai de anul trecut –


prepozi?ia printre cheam? de la sine o serie de verbe: s-a pierdut / a r?mas / īnc? se mai vede / abia se mai z?re?te, inutil de pronun?at. Se poate observa c?, īn ambele cazuri, exist? un evantai de verbe, relativ de sugestii, care deriv? din ambiguitatea pe care o creeaz? contragerea expresiei.

Completarea virtual? a propozi?iei defective de verb

din aceea?i lingur?
de lemn cu nesa?

este cīt se poate de fireasc?: ce se poate face cu o lingur? decīt s? m?nīnci / s? sorbi / s? te hr?ne?ti?

Īnd?r?tul muste?te mai jos de sugestii la adresa p?ienjenilor: ī?i ?es plasa / a?teapt? / pīndesc / conspir?.

p?ianjeni īnd?r?tul
imperiilor

O prim? concluzie a exemplelor de mai sus este c? sintagmele din care verbul este omis cī?tig? īn densitate ?i for?? de expresie. Verbul nu a fost omis pentru c? autorul s-a c?znit s? aplice o regul? fad?, ci pentru c? a avut sim?ul poemului ?i a g?sit acele sintagme care ori fac inutil? prezen?a lui, ori se bucur? s? sugereze o mul?ime de verbe care stimuleaz? īnchipuirea cititorului.


Juxtapunerea patent?


Juxtapunerea veritabil? este aceea īn care continuitatea poemului este curmat? de faptul c? lucrurile despre care se vorbe?te īn cele dou? p?r?i fac parte din domenii diferite ale experien?ei. Spusa din prima parte nu se continu? īn cea de a doua nu doar pentru c? este īntrerupt? leg?tura logic? ?i gramatical? dintre p?r?i, ci ?i pentru c? obiectele, faptele, st?rile evocate sīnt din zone distincte, dep?rtate una de alta, ale realit??ii. A?a cum s-a v?zut īn capitolul anterior dulcea?a de fragi ?i mireasma p?durii īn zori sīnt entit??i totalmente diferite, greu de apropiat altfel decīt īntr-un haiku. Iat? ?i un alt exemplu:

Žur?uri picurānd –
b?trānul strānge-n palm?
un ceas ruginit

Eduard Žar?


Indiscutabil c? īntre ?ur?urii care picur? ?i gestul b?trīnului care strīnge īn pumn un ceas ruginit e o distan?? prea mare ca s? nu recunoa?tem c? cele dou? imagini sīnt realmente distincte. ?i c?, aparent, n-au nicio leg?tur? alta decīt cea pe care va trebui s? o descoperim ca cititori care nu ne d?m b?tu?i īn fa?a unei dificult??i serioase.

E suficient s? sim?im ce spun imaginile ?i s? ne l?s?m purta?i de gīndurile ?i emo?iile care se ivesc īn mintea ?i-n sufletul nostru atunci cīnd le contempl?m. ?ur?urii se topesc deta?at ?i nu ruginesc niciodat?. Ei m?soar? imperturbabili ve?nica reīntoarcere a anotimpurilor. Strīnsoarea ceasului īn palm? este pentru b?trīn ?i o strīngere de inim?. Timpul s?u, de?i egal m?surat de ceasornic, este mereu inegal, cīnd dilatīndu-se, cīnd pr?bu?indu-se īn st?ri de colaps. De unde ?i crisparea īn fa?a trecerii sale ireversibile prin via??. Dou? gesturi care ne spun prin modalitatea lor totul. Non?alan?a cu care se desprind ?i clipocesc picurii contrasteaz? cu spasmul mīinii care ar vrea parc? s? re?in? clipa sau m?car s? īntīrzie avansarea ruginii.

Aceast? distan??, aparent insurmontabil?, īntre cele dou? p?r?i face farmecul haiku-ului ?i creeaz? o tensiune direct propor?ional? cu m?rimea ei, dar ?i o satisfac?ie echivalent? dificult??ii īnvinse ?i tīlcului m?rturisit. Distan?a dintre cele dou? p?r?i se poate īns?, de?i nu avem certitudinea unor instrumente de m?sur? strict etalonate, mic?ora, īn ultim? instan?? ele ajungīnd s? fie tangente, s? se intersecteze sau una din p?r?i s? o includ? pe cealalt?.


Juxtapunerea deturnat?


Teoria american?, intitulat? phrase and fragment, vede juxtapunerea celor dou? p?r?i ale poemului ca pe o al?turare de elemente complementare. Partea scurt? de un singur vers, fragment, noteaz? cadrul īn care se desf??oar? un eveniment, notat īn partea mai lung?, de dou? versuri, phrase. Cīteva exemple ne vor convinge c? asemenea compozi?ii sīnt mai curīnd pasteluri delicate, lipsite de adīncimea unei a treia dimensiuni simbolice care nu trebuie s? lipseasc? dintr-un haiku autentic.

iaz de var? - / stīnjenei galbeni se-apleac? / īn umbre

amurg - / un cormoran planeaz? / un pic deasupra apei

amurg - / un pelican plonjeaz? / ?i prinde un pe?te!

lini?te - / z?pada acoper? piatra / sub stelele iernii

ciorile se adun? / īn mijlocul pinului… / adiere de iarn?

clar de lun? īn august – / pe o creang? sub?ire / vrabia ī?i freac? ciocul

un crab / apare dintr-o cr?p?tur?… / soare-n miezul nop?ii

ce multe scoici / pe plaj?-n seara asta... / maree-n reflux


Se sus?ine c? haiku-ul ar fi doar un instantaneu care se petrece īntr-o atmosfer?, īntr-o ambian??. C?, īntr-un fel, este vorba de rela?ia macro-micro, c? acel detaliu surprins este pur ?i simplu īnglobat īn rama spa?io-temporal? (?i emo?ional?) ca-ntr-un decor c?ruia, de fapt, īi apar?ine. Mai precis, exist? un fundal macro ?i un fapt micro. Pe o scen? anume, mai vast?, se joac? o scenet?. Una este scenografia general? īn care se petrece cealalt?: īntīmplarea, instantaneul. Nu e vorba deci de o al?turare a unor imagini care nu sīnt (īn mod normal, realmente) īntr-o contiguitate fireasc?, ci de imagini care fac parte, evident, din acela?i īntreg: totul ?i partea, īntregul ?i detaliul.

Diferen?a a dou? elemente autonome, pe care o vizeaz? juxtapunerea, este redus? astfel la o rela?ie de incluziune, iar impactul ciocnirii celor dou? ?i spa?iul revela?iei ivit īn urma coliziunii nu mai exist?.



Diferen?a organic?


Al?turarea a dou? imagini permite īns? ?i un joc mai subtil. Imaginile juxtapuse ī?i stau al?turi ca dou? organe diferite dintr-un organism. Exist? īntre cele dou? elemente o cotinuitate, o leg?tur? func?ional?, un rost comun la care conlucreaz?. Imaginile sīnt evident diferite, dar ele fac parte dintr-un ansamblu simbolic coerent mai presus de ele.

uluca rupt? -
toamna intr?-n gr?din?
pe nev?zute

Valeria Tama?


Uluca rupt? este o afec?iune a gardului ?i gr?dina ca īntreg, cum e ?i firesc, sufer? ?i ea. Prin gardul care o īnconjoar? se pot strecura acum intru?ii. ?i, paradoxal, cea care oricum urma s? vin?, toamna, o face pe furi?, profitīnd de sl?birea īmprejmuirii protectoare. Vrīnd-nevrīnd, alegoria func?ioneaz? ?i ea. Unde o fi rupt? uluca prin care ne-a invadat pe nesim?ite toamna vie?ii?

Īn urm?torul poem, simbolismul stelei c?z?toare, plin de triste?ea c? odat? cu steaua īnceteaz? ?i o via?? de om, este ingenios atenuat de o ipotez? fermec?toare: se pare c? stelele, prea īnfierbīntate, doar e luna august, vecina lui Cuptor, cad cu dinadinsul, dornice de alinarea ierbii primitoare. Īntr-un mod asem?n?tor asimil?rii mor?ii cu nunta mioritic?, c?derea unei stele devine doar o pogorīre īntr-un leag?n īmbietor. Scena este īnchipuit? atīt de simplu īncīt aproape ascunde compasiunea uman? care a pl?smuit-o.

mai cade o stea -
ce primitoare e azi
r?coarea ierbii

Zvon


Eliptic, doar printr-o sugestie, corcodu?ul copt, din poemul de mai jos, īl īntīmpin? pe noul venit ?i face oficiile de a-l introduce īn urbea aparent ostil? (poate cel ce a coborīt din autobuz pune prima oar? piciorul īntr-un ora?). Īntīmpinīndu-l plin de roade, corcodu?ul īl familiarizeaz? cu ospitalitatea locului, pe care o ?tie de-acas? sau, oarecum, dintotdeauna, din rela?ia fireasc? a oric?rui om cu pomul doldora de roade.

ora? necunoscut -
īn sta?ia de autobuz
un corcodu? copt

Cristina Monica Moldoveanu


Merit? s? observ?m c? īn toate cele trei poeme avem de a face cu personific?ri ale toamnei, ierbii ?i corcodu?ului. ?i c? acestea dau valoare poemelor. Fac ca sim??mintele nerostite ale omului s? se obiectiveze īn gesturi ale lucrurilor.


Saltul de nivel


De cele mai multe ori sau, mai bine zis, īn cele mai fericite cazuri, diferen?a dintre p?r?ile poemului prilejuie?te un salt de nivel. Un text bine conceput trimite la imagini care impresioneaz? direct, senzorial cititorul. Impactul a dou? imagini fericit alese salt? sensul poemului īntr-un orizont superior, acela al sugestiilor ideatice ?i al emo?iilor simbolice.

sub strea?in? -
covata cr?pat?
plin? cu soare

Iulian D?m?cu?


Īn poemul de mai sus avem de a face cu dou? imagini vizuale organice, f?cīnd parte din microuniversul unei gospod?rii ??r?ne?ti din acel sat unde, spune Blaga, s-ar fi n?scut ve?nicia. Scena-n sine este ancestral?: existen?a permanent? sub strea?in?, recurgīnd la recipiente uzate ?i hīrbuite, dezafectate de la utilit??ile lor primare, a cītorva capt?ri de ap? din resursele cere?ti. ?i, a?a imperfect?, cr?pat? ?i paradit?, covata e integrat? armonic īn micul univers cvasiperfect al econimiei s?te?ti care, iat?, īnglobeaz? prin intermediul ei ?i soarele. Covata, cu minim? utilitate practic? acum, este plin? de rosturi cosmice: cīt nu pierde toat? apa prin cr?p?turi, ea p?streaz?, oglindit cu infinit? delicate?e, ?i soarele. Apa ca apa, dar captarea soarelui deschide alt orizont cui o observ?.

plou? cu soare –
cānt?rind curcubeul
cump?na fāntānii

Valer G. Pop


E realmente uimitor cum s-au potirivit lucrurile ?i ceea ce spun ele inimii f?r? s? sufle o vorb?. Īn ploaia cu soare resim?im totdeauna bucuria de moment a īmp?c?rii elementelor altfel adverse, dac? nu chiar incompatibile, nu degeaba expresia popular? continu? cele spuse cu mīine-i s?rb?toare. ?i iat?: curcubeul s-a nimerit c?lare pe cump?na fīntīnii. Pe unul din capetele ei, ca pe o cobili?? purtat? pe um?r de o fiin?? cvasimitic?, un fel de erou din basme sau din pove?ti. La ce-ar fi bun? cump?na decīt la a cump?ni, a cīnt?ri lucrurile ?i a le pune īn echilibru. Un echilibru dinamic ob?inut prin cl?tin?ri ?i leg?n?ri u?oare. Īn cazul de fa??, se pare c? f?ptura inconsistent? a curcubeului poate ?ine īn echilibru, īn uimirea noastr? de moment, toat? am?r?ciunea nem?rturisit? a vie?ii.

O lume paradoxal?


Īntīlnirea a dou? imagini distincte ne dezv?luie de multe ori o lume paradoxal?, neobi?nuit?, ciudat? dar plin? de seduc?ie. Aluzia poemului de mai jos:

prim?var? –
copilul ascute
creionul verde

Elena Manta-Ciubotariu


ar fi aceea c? vestitorul prim?verii ar fi copilul care ascute creionul verde. C?ci nu mai ?tii bine dac? prim?vara nu erupe cumva din creionul ascu?it cu bucurie de copil. Oricum, pare s? existe o misterioas? solidaritate īntre ascu?irea creionului ?i rena?terea vegeta?iei. Dar iat? c? exist?, īn ton cu semnifica?ia anotimpului, ?i o simetrie invers?:

pastel de toamn? -
din nou īntre creioane
unul f?r? vārf

Ana Urma


creionul se ascute cīnd irumpe via?a vegetal? ?i se rupe cīnd natura se ofile?te. Odat? cu toamna, creionul, simbol al vegeta?iei ve?tejite, se epuizeaz?, ostene?te, se anemiaz? ?i-?i pierde puterea de a mai zugr?vi. Se molipse?te ?i el de boala lumii.

Un pas mai departe, scena este aceea a unui sfīr?it anun?at, iar creionul f?r? vīrf are implica?ii mult mai serioase ?i mai directe īn sfera uman?. A?a mut, abdicīnd fa??-n fa?? cu iarna, autorul pare s? intoneze un cīntec de leb?d?.

pe foaia goal?
doar un creion f?r? vārf –
ninge ca-n pove?ti

Maria Tirenescu


Este, poate, m?rturisirea sincer? a unui artist care a ajuns la īn?elegerea umil? a nevolniciei artei sale fa?? cu aceast? ninsoare fabuloas?. Foaia alb? este un pandant al z?pezilor de alt?dat?. Creionul bont n-a putut birui, nici de data asta, candoarea inepuizabil? a pove?tilor.


Mimarea continuit??ii


Al?turarea celor dou? p?r?i ale poemului poate s? mimeze simpla datare a unei īntīmpl?ri. Prima parte joac? īn acest caz rolul circumstan?ial de precizare a momentului cīnd are loc ceea ce este evocat īn partea a doua.

Apus de soare –
urmele polenului
pe verighet?

?erban Codrin


Aparent nevinovat?, datarea mascheaz? rela?ia (neexplicitat?) a apusului de soare cu polenul. Sugestia e īns? mai puternic?: amploarea asfin?itului ?i fr?gezimea polenului, sfīr?itul ?i īnceputul. ?i, īntr-un fel, logodna lor. Paradoxala pecete a polenului pe metalul pre?ios.

Multe poeme mimeaz? datarea apelīnd la sintagme de notorietate care numesc s?rb?tori consacrate sau zile marcate īn calendar de un anume simbolism tradi?ional. Prilej cum nu se poate mai nimerit pentru jocul de cuvinte dintre sintagma luat? īn sensul special, deja consacrat, ?i sensul propriu-zis. Poate cel mai ilustrativ pentru poten?ialul ironic al unei asemenea tehnici este remarcabilul poem al lui ?erban Codrin:

De ziua muncii –
la soare uscāndu-se
pielea unui cal


Evocīnd, chiar de ziua muncii, o oarecare piele de cal uscīndu-se la soare, poemul persifleaz? festivismul sintagmei, punīndu-ne īn fa?a adev?ratelor efecte ale zilelor de munc? – uscarea trupeasc? ?i sufleteasc?. Īn?bu?irea ?i anularea noble?ei de a fi asemenea unui cal robust ?i n?r?va?.

Tot la o s?rb?toare, de data asta religioas?, apeleaz? ?i Cezar Florin Ciobīc? pentru a data o īntīmplare oarecum neīnsemnat? de?i agasant? ?i totdeauna nedorit? īn contextul unor evenimente serioase, sobre, pioase: un telefon mobil sun? impertinent.

de Īn?l?are -
dintr-un telefon mobil
Oda bucuriei


Totu?i, semnalul de apel al telefonului se pare c? a fost setat īn concordan?a cu s?rb?toarea. Sau s-a petrecut o minune!?

Īn alt poem, Cezar, prin intermediul altei zile festive, aceea a eroilor, reu?e?te s? ne dea o idee ?i despre fragilitatea de puf de p?p?die a celor ce, cu alt? expresie, au fost doar carne de tun, si despre efectul real, destul de īndoielnic, al acestor festivisme pompoase.

Ziua Eroilor –
salve de tun risipind
p?p?diile


Mai intimist, poemul urm?tor se folose?te ?i la propriu, ?i la figurat de sintagma zilele babei (licen?? pentru zilele babelor), evocīnd simultan, ?i deci mai economic, atīt un moment calendaristic cīt ?i unul al vie?ii ajunse la neputin??.

Zilele babei -
din cuptorul bunicii
niciun mucenic


Cī?iva autori prefer? s? aleag? ca moment semnificativ pentru a stabili contextul poemelor Ziua Recoltei. Bel?ugul a?teptat este īns? mereu unul negativ – se contabilizeaz? doar datoriile, pungile de plastic, b?t?turile.


ziua recoltei -
tata ī?i socote?te
datoriile

Marcela Ign?tescu

ziua recoltei -
īn pomii dintre blocuri
pungi vechi de plastic

Corneliu Traian Atanasiu

ziua recoltei –
mama–?i num?r? īncet
b?t?turile

Vasile Conio?i-Meste?anu


Se poate remarca faptul c?, īn toate poemele de mai sus, minimalismul dat?rii ca un aspect al cadrului sau al ambian?ei este doar aparent, īntre partea care p?rea s? se rezume doar la acest rol ?i cealalt? parte a poemului existīnd rela?ii mai profunde ?i mai semnificative descoperite ulterior.

Ironia originar? a haiku-ului


Cīnd nu dai cititorului, mur?-n gur?, īn?elesul complet, īntreg, clar ?i lesne de perceput, este neīndoielnic c?, īntr-un anume fel, prin concizia ?i subtilitatea textului, īn?elesul, atīt cīt este sesizat īn mod spontan, are o component? v?dit ironic?. ?i nu elementele textului sīnt ironizate ci īnsu?i cititorul. Complicitatea lui a face cu ochiul pentru a substitui omisiunile deliberate ale textelor este o īncurajare neīndoielnic? dar nu ?i o asisten?? realmente binevoitoare. Exist? o semn care īndeamn? f?r? s? dea ?i indica?ii aplicate la dificult??ile īntīmpinate. Doar un: hai, c? po?i! adresat celui aruncat f?r? niciun avertisment īn apa adīnc?.

Limbajul evocativ adoptat de autorul de haiku pentru c? este caracteristic st?rii de uimire pe care o tr?ie?te ?i experien?ei pe care vrea s? o transmit? urgent, ofer? un text de dimensiunea p?r?ii vizibile a unui aisberg. Īntr-o situa?ie real?, celor cītorva verbaliz?ri li se adaug? īns? ?i intona?ia, gesturile ?i mimica inerente situa?iei. ?i, eventual, chiar starea de fapt aievea pe care o evoc? pu?inele vorbe. Ele ar putea recupera m?car o bun? parte din volumul aflat sub nivelul apei. Dar textul singur, glacial, r?mīne doar o parte infim? din volumul total al unui poem mai degrab? virtual.

Inten?ia textului este aceea de a stīrni īn mintea cititorului, prin aluzii ?i asocia?ii de idei, gānduri ?i sentimente. Dar limbajul laconic al evoc?rii cap?t? rolul unei surdine emo?ionale, simultan reticent? ?i ironic?. Emo?ia nu este rostit? ?i dintr-un considerent etic ?i existen?ial, dar ?i dintr-unul provocator ?i ini?iatic. Evocarea īn sine devine astfel nu doar o invita?ie la īmp?rt??irea aceleea?i st?ri suflete?ti, ci ?i o prob? de agerime ?i un test de p?trundere pe care trebuie s? le treac? cititorul.

Nu este vorba de un haiku anume, ci de orice poem bun care, pentru a fi laconic, recurge la limbajul colocvial evocativ. Care, din discre?ie ?i decen??, refuz? discursivitatea ?i m?rcile obi?nuite ale textului literar. Care, īn mod provocator, adopt? juxtapunerea ?i figurile reticen?ei. Toate acestea implic? o ironie implicit?, constitutiv?, īnscris? īn chiar structura haiku-ului. O ironie care nu se adreseaz? elementelor existente īn text ci din capul locului, f??i?, cititorului.

Iat? ?i o īncercare de ilustrare a celor spuse. Poemul de mai jos, departe de a fi un senryu (haiku umoristic), nu ironizeaz? īn niciun fel piersicul īn floare, vechea poart? sau scīr?īitul ei īndesit:

piersic īn floare -
vechea poart? a casei
scār?āie mai des

Henriette Berge


Cititorul versat va pricepe u?or cam ce urm?re?te autoarea evocīnd cele dou? imagini. Sīnt dou? imagini ale universului rural cu piersicul ale c?rui flori, atīt ca va-nflori, sīnt la fel de proasp?t seduc?toare ?i cu gospod?ria veche ?i atins? de patina timpului trecut, care o face la fel de apreciat? de iubitorul de haiku. Un contrast care, ciudat, se manifest? prin īndesirea scīr?īitulului por?ii. Semn c? poarta e deschis? mai des de cei care vor s? admire ?i florile delicate ale piersicului, ?i, cu siguran??, ?i scīr?īitul inimitabil al por?ii, fiecare cu mesajul s?u simbolic aparte. La urma urmei, complementare unul altuia.

Īn poemul citat, textul n-a ironizat niciunul din elementele sale, dar prin toate caracteristicile sale a func?ionat ca o ironie la adresa celui chemat s? dezlege o mic? enigm? bizuindu-se doar de intui?ia sa.

Gr?untele ironic al alegoriei


Exist? īntotdeauna īn haiku, dac? este unul veritabil, un sens secund ascuns. Ceea ce evoc? ?i invoc? textul s?u are un tīlc implicit dar nem?rturisit. ?i, īntr-un anume fel, nem?rturisibil cu mijloacele unui text atīt de scurt. Īn?elegerea haiku-ului nu e simultan? cu citirea lui. Īn?elegi de cele mai multe ori doar recitind pentru a īntregi elipsele ?i a dibui sensul omisiunilor. Meditīnd ?i contemplīnd la ceea ce ī?i propun aluziv imaginile ?i ī?i sugereaz? prezen?a lor una līng? alta.

Ceea ce spune un haiku este de fapt ceea ce el nu spune f??i?, ceea ce se subīn?elege doar din cele evocate. Īn īntregimea sa, textul ?i re?eaua de imagini concrete, conota?ii, aluzii ?i sugestii sīnt doar un pretext, o structur? stilistic? unitar? care devine simbol pentru st?ri spirituale legate intim de experien?e concrete. ?i profund īntrep?trunse cu acestea.

De?i nu agreeaz? folosirea metaforelor haiku-ul ar putea fi īn?eles ca o metafor? extins? la īntregul text. Ca o figur? de compozi?ie bazat? pe vorbirea indirect?. Literal ?i concret, textul trimite la imagini ale unor lucruri, la scene sau īntīmpl?ri, dar, literar ?i abstract, ?inte?te c?tre zone ale spiritualit??ii ?i emo?iei pe care cititorul trebuie s? le intuiasc? singur. Este ceea ce caracterizeaz? alegoria.
Prezentarea realist? a lucrurilor īn stilul unui pozitivism neutru, rece, sec, epurat? de vibra?ia emo?ional?, de cuvintele sau figurile de stil cu sarcini afective poate p?rea o caren?? emo?ional? a textului ?i a autorului, de?i, īn inten?ia lui, ea vrea doar s? consemneze scrupulos ceea ce este obiectiv, evitīnd s? altereze cu sim?irea sa (subiectiv?) momentul haiku. Realismul nonemo?ional al consemn?rii este f?r? doar ?i poate ?i o modalitate parodic? de a ascunde proprie ironistului. Omisiunea comentariului afectiv nu face astfel decīt s? īncarce un resort al incit?rii care īl ?ine īn tensiune pe cititor. Receptorul discursului ironic este īndreptat astfel spre c?utarea conota?iilor, mai mult, spre descoperirea unei enigme, pe care ironistul refuz? s? o dezv?luie. Reticen?a ironic? determin? faptul c? decodarea este defazat? ?i ulterioar? lecturii, exist? un timp al ambiguit??ii īn care enigma se p?streaz?.

Haiku-ul este ironic prin structura lui. Este o pild? rostit? printr-o enigm?. Ceea ce ai putea s? crezi c?-?i spune r?mīne pe socoteala lucrurilor, imaginilor, scenelor pe care le evoc?. Ele trebuie s?-?i vorbeasc? dac? te-ai ini?iat destul īn a le asculta-n t?cere ?i īn reculegere. Ele ī?i provoac? st?ri, dispozi?ii, tr?iri. Ca un bun maestru, poemul nu expliciteaz? ci te pune īn fa?a faptului. Īnve?i de la lucruri. Pilda (implicit?) nu te īnva?? sistematic, ci, cu un īn?eles vechi al vorbei romāne?ti, te pedepse?te. Adic? te īn?elep?e?te. Spiritul haiku-ului este sincretic: ironia ?i gravitatea sīnt una. Topite īn spirit. Gravitatea este ironic? ?i ironia e grav?.

noaptea-nvierii -
īn mijlocul ?oselei
le?ul unui cāine

Livia Ciupav


Īnregistrarea unui moment s?rb?toresc ?i a unui eveniment nefast al?turate f?r? nicio leg?tur? explicit? sau vreun comentariu ajut?ror este o īncercare. Coinciden?a e trist? ?i totodat? ironic?. Poate ma?ina care a ucis cīinele se gr?bea c?tre slujba Īnvierii. Poate c? oamenii se bucur? nepedepsi?i de īnviere, īn timp ce alte fiin?e mor, din neglijen?a lor, ca un/acest... cīine. Aceste gīnduri ?i tr?iri (?i altele la fel) sīnt doar sugerate de text. Textul nu impune, doar propune.



Corneliu Traian Atanasiu (alchimina) | Scriitori Romāni

motto:

Despre noi

Ne puteži contacta prin email la adresa contact@agonia.net.

Traficul internet este asigurat cu gražie de etp.ro